dilluns, 22 de febrer de 2016

Truita d'albergínia i ceba. Els ous i el colesterol

El cap de setmana passat  vam quedar amb grup d’amics per dinar. La trobada consistia en una” truitada”. Cadascú, ( o més ben dit cada parella) portava una truita diferent. La nostra va ser la truita d’albergínia i ceba. També hi va haver truita de patates, de carbassó, de carxofes, de mongetes seques i de botifarra. Totes aquestes truites, unes amanides, pa amb tomàquet, fruita i una dolça sorpresa final va ser la base del dinar. Les truites, totes boníssimes, però el millor de tot sens dubte, va ser la companyia.

Truita d’albergínia i ceba



Ingredients:
2 albergínies mitjanes
1 ceba
3 o 4 ous
Sal
Oli

Preparació:
Renteu l’albergínia
Talleu-la a rodanxes grosses i després, de cada rodanxa feu 2 o 3 trossos.
Col·loqueu els trossos d’albergínia en un bol amb aigua, per tal de que l’albergínia perdi l’amargor, durant 30 minuts.
Talleu la ceba a trossos.
Sofregiu la ceba a foc lent amb una mica de sal i una mica d’oli, fins que sigui transparent.
Reserveu-la.
Escorreu els trossos d’albergínia i sofregiu-los a foc lent amb una mica de sal i una mica d’oli.
Traieu de la paella els trossos d’albergínia quan ja estiguin sofregits i poseu-los sobre un paper absorbent per tal de que perdin l’excés d’oli.
Bateu els ous i incorporeu l’albergínia i la ceba. ( Si voleu una truita més sucosa podeu afegir un rajolí de llet)
Poseu a escalfar una mica d’oli en una paella i quan sigui calent, aboqueu la barreja d’ous, albergínia i ceba.
Qualleu la truita pels dos costats  i ja estarà llesta per servir i per menjar.
Calenta o freda serà una bona i sucosa truita.

Els ous i el colesterol
Fins fa poc temps quan el metge detectava a un pacient nivells alts de colesterol en sang, limitava o fins i tot prohibia el consum d’ous en aquest pacient, però darrerament es té constància de que el contingut del colesterol en els aliments (colesterol dietètic) no està tan directament relacionat amb  el colesterol en sang com es creia fa uns anys.
D’altra banda, el colesterol en sang es divideix en dos tipus el LDL que s’anomena colesterol “dolent” perquè s’enganxa a les arteries i el HDL considerat colesterol “bo”.
El colesterol és necessari per el nostre organisme, però el que és realment perillós és la quantitat excessiva de LDL que pot provocar problemes cardiovasculars.
Si la quantitat de colesterol en els aliments no fa pujar el LDL, què és el que fa augmentar aquest colesterol dolent? Sembla, segons les darreres investigacions, que és un consum excessiu de greix saturat el que fa que el colesterol augmenti i en especial, el consum excessiu de greixos saturats. Per tant, el que hem de limitar de la nostra dieta és el consum de greixos saturats. Altes factors, com el tabac, el sedentarisme i el sobrepès també tenen un paper determinant en els nivells alts de colesterol LDL en sang.
Justament, els greixos de l’ou no són saturats sinó poliinsaturats, per tant, sembla que aquelles persones que han de controlar els nivells alts de colesterol en sang no haurien de suprimir aquest aliment de la seva dieta perquè l’ou és d’altra banda, un aliment molt nutritiu.
A part de greixos (rovell) i de proteïnes (clara) els ous tenen també una amplia gamma de vitamines (A,D,E,B1,B2,B6 i B12) i de minerals ( ferro, zinc, calci, seleni...)
De totes maneres, els nutricionistes aconsellen no menjar més de 2 ous al dia però, no perquè continguin colesterol, sinó perquè el rovell té un alt contingut en greixos i ja sabem, que hem de  controlar els greixos que mengem perquè si n’abusem podem tenir problemes de salut.